لطفا موارد زیر را در طراحی سفارشات قالبدار همچون ( لمینت ، سلفون دورگرد ، کارت های برش خاص و … ) مد نظر داشته باشید.

با توجه به این که برش کلیه کارت های قالبدار به وسیله دستگاه دایکات انجام می شود و خدمات این دستگاه توسط نیروی انسانی صورت می گیرید ، لذا امکان جابجایی و خطا در این روش وجود دارد .

از همین رو تنها راه جلوگیری از بروز ، مشکل کمی دقت در هنگام طراحی می باشد.

جهت درک هر چه بیشتر این موضوع نمونه کارت 9×6 را مورد بحث و اجرا قرار می دهیم .

ابعاد طراحی 9×6 سانتی متر می باشد و پس از دایکات ابعاد کارت 8.5×5.5 خواهد شد ، یعنی از هر سمت کارت 2.5 میلی متر برش می خورد .

ولی در فضای طراحی باید از هر سمت نیم سانت فضای برش و خطا در نظر گرفته شود. دلیل این مسئله بروز جابجایی در هنگام دایکات می باشد.

در هنگام طراحی باید از هر 4 سمت کارت یک خط فرضی به اندازه نیم سانتی متر در نظر گرفته و کلیه مطالب را داخل این کارد جایگذاری نماییم . در غیر این صورت در هنگام دایکات مطالبی که لبه کارت نزدیک برش باشند ، برش می خورند.

توجه داشته باشید کل زمینه کارت باید به صورت یک دست طراحی شود . یعنی قسمت های خارج از خط فرضی نباید از قیمت های داخل آن  متمایز باشد.

به هیچ عنوان در طراحی کارت ویزیت از کارد و یا حاشیه برای طرح استفاده نکنید ، زیرا با کوچکترین جا به جایی در برش یا دایکات ، کادر به هم ریخته و زیبایی طرح شما کاملا از بین می رود .

در تصاویر زیر انمونه کارت دایکات خورده ای ر ا مشاهده می کنید که در طراحی از کادر استفاده شده است.

توجه داشته باشید که در هنگام دایکات ، کلیه کارت ها به یک صورت برش نمی خورد و 100% در یک بسته کارت ویزیت ، برش های متفاوتی به چشم میخورد.

جهت ساخت و ضرب قالب برش طرح شما باید قالب طرح خود را به صورت خط ارسال کنید

دقت داشته باشید که به دلیل خطا در برش ، خط باید با فاصله 3 میلی متر از طرح ،

طراحی شود . طراحی شما باید به صورتی باشد که هر دو طرف طرح در زمان

قالب خوردن با هم منطبق باشد و خط قالب برای پشت و روی طرح یکسان باشند.

( درصورت منطبق نبودن موجب خرابی طرح یا نوشته شما می شود )

از قرار دادن حاشیه طرح و یا هرگونه خط در لبه قالب جدا خودداری نمایید.

(به دلیل خطای 3 میلی متری دایکات )

نوشته ها از لبه تیغ با فاصله 3 میلی متر رعایت شود.

طرح و رنگ در کل کار قرار گیرد و از سفید گذاشتن قسمت بیرونی قالب خودداری نمایید .

توجه : این راهنما فقط برای فاکتور هایی با صحافی پرفراژ و منگنه می باشد و برای

فاکتور هایی با صحافی چسب است ، از راهنمای طراحی سربرگ و تراکت استفاده کنید.

برای سفارش سربرگ و تراکت باید به دو نکته توجه کنید :

1 – سایز ها که در لیست قیمت درج شده است

2 – انتخاب نوع کاغذ ( تحریر – گلاسه – کتان ) نسبت به طراحی سفارش شما به لحاظ رنگ بندی

اگر برای شرکت خاص چند سفارش دارید می بایست سفارشات را به یک باره در یک زمان سفارش

دهید که نتیجه رنگ چاپ نزدیکبه یک دیگر باشد اما اگر میخواهید سفارش شما کیفیت

رنگ بهتر و تمام محصولات یک شکل و یک رنگ بدون اختلاف باشد باید از فرم اختصاصی استفاده کنید .

 

توجه : سایز واقعی فرم های تحریر نیز شامل 3 میلی متر خطای برش می باشد و نتیجه

تا 3 میلی متر کوچکتر خواهد شد.

دقت داشته باشید که در کارت های طلاکوب فاصله فایل طلاکوب از لبه 7 میلی متر می باشد

قسمت های که طلاکوب می شود باید بدون فایل چاپی و یووی موضعی باشد

دقت داشته باشید که از قرار دادن برجستگی به صورت یک تکه در نیم سانت برش خودداری نمایید

(قرار دادن برجستگی در لبه کار باعث بلند شدن UV می شود )

برای کارت های برجسته شما می بایست 4 فایل ارسال کنید دو فایل اصلی رو و پشت کارت

و دو فایل فیلم یووی موضعی ( قسمت های برجستگی ) پشت و روی کارت





با استفاده از راهنمای طراحی محصولات
خطا را از طراحی تا چاپ کاهش دهید.




رعایت اصول چاپ ، نشان دهنده دقت در طراحی می باشد
و در نتیجه رضایت مطلوب از محصول نهایی است.


خطای حجم بالای فایل آپلودی – راهنمای کاهش حجم فایل های سفارش

 

به منظور افزایش سرعت آپلود و دانلود و همچنین عدم تجمع فایل های سنگین محدودیت حجمی 20 مگابایت

برای هر فایل در نظر گرفته شده است.

 

در صورتی که هر کدام از فایل های مورد نظر شما بیشتر از 20 مگابایت است می توانید با رعایت کردن موارد

زیر حجم آن را کاهش دهید:

 

1- فایل ارسالی به هیچ عنوان بصورت لایه باز نباشد.

 

2- قبل از اینکه فایل لایه باز خود را خروجی لایه بسته بگیرید، لایه های زائد و مخفی را حذف کرده و لایه هایی

را که می شود با هم Merge (یک لایه) کنید و سپس خروجی بگیرید.

 

3- معمولا خروجی Jpg از Tiff حجم کمتری ایجاد می نماید.

 

4- در صورتی که فایل را بصورت tiff ذخیره می نمایید حتما هنگام ذخیره گزینه LZW را فعال نموده و

لایه های فایل را ببندید.

 

ضمنا نکات مهم زیر را نیز رعایت کنید:

 

1- به هیچ عنوان به خاطر کاهش حجم، مد (Mode) فایل خود را از CMYK به RGB تغییر ندهید.

 

2- تا جایی که امکان دارد بخاطر کاهش حجم فایل JPG از کیفیت (Quality) آن نکاهید.

 

3- جهت نمایش (Preview) از فایل آپلود شده، فایل را فشرده (ZIP) نکنید.

سفارشاتی که در فرم عمومی چاپ می شوند همیشه 10 تا 15 درصد اختلاف رنـگ

نسبـت به طرحی که در مانیتور مشاهده می کنید دارد . ممکن است یک طرح قبلا چاپ

شده باشد و در چاپ مجدد اختلاف رنگ وجـود داشته باشد.ایـن اختلاف تا 15 درصد بدیهی

است.هیچ رنگی به استثنا رنگ مشکی نباید در هر چهار کانال رنگی به طور همزمان درصد

داشته باشد . در این صورت حتما رنگ پس از چـاپ نسبت به طرح تیره تر خواهد شد و رنگ

چهار رنگ شده رنگی کدر خواهد شد . به طور مثال میتوان در نمونه رنگ های ارائه شده این

نکته را دید که در همه رنگ ها به غیر از مشکی الزاما یکی از کانال های رنگی درصد صفر را به

خود اختصاص داده اند .

 

فرم های ویزیت تعریف مشخصی دارند بدیهی است برای سفارش های بزرگتر

از کارت ویزیت باید از شیت اختصاصی استفاده کنید . هر چند با پذیرفتن این

سفارشات A5 یا بزرگتر ، فرم های این مرکز سریعتر تکمیل می شود ولی پذیرفتن

این سفارشات برای چاپخانه توجیه اقتصادی و فنی ندارد.

همانطو ر که می دانید خطا و خرابی در فرم های ویزیت اجتناب ناپذیر است . مثلا اگر

یک محدوده کارت ویزیت لکه یا خطی حاصل از خطای زینک ایجاد شود اگر در آن

محدوده یک کارت ویزیت وجود داشته باشد یک کارت ویزیت مرجوع می شود و چاپخانه

و مسئول مربوطه یک عدد کارت ویزیت متضرر خواهد شده ولی اگر در ان محدوده

گوشه ای از یک سفارش A4 وجود داشته باشد 20 فرم ویزیت مرجوع می شود .

از این رو پذیرش کار های A5 و بزرگتر در کلیه فرم های ویزیت شامل گارانتی نمی باشد

و به هیچ وجه مرجوعی نخواهد داشت . چاپ این سفرشات در فرم های عمومی

توصیه نمی شود و انجام آن ها در فرم های اختصاصی اصولی و صحیح است.

Mode RGB چیست؟

در این مود رنگی از ترکیب سه رنگ آبی – سبز-قرمز ، میلیون ها رنگ تولید می شود.

ترکیبات این مود بر اساس نور می باشد که همانطور مشخص است کابردی در چاپ افست

که از ترکیب رنگ ها استفاده می شود ندارد.

استفاده از مود RGB در چاپ افست هیچ توجیه و تضمین چاپی ندارد . لذا هنگام طراحی

به این امر توجه کنید.

Mode CMYK چیست؟

این مود رنگی که مورد استفاده در افست می باشد . از حاصل چهار رنگ اصلی چاپ یعنی :

آبی-قرمز-زرد-مشکی ، میلیون ها رنگ تولید می شود.

 

تفاوت CMYK با RGB

همانطور که در تصویر بالا می بینید از ترکیب مود CMYK به صورت تمپلات رنگی

مشکی به درت می آید و از ترکیب نور های RGB به صورت تمپلات

رنگ سفید به دست می آید از این مسئله می توان فهمید که قاعده

مود CMYK و RGB از بنیان با یکدیگر تفاوت دارند .

لازم به ذکر است که :

عکس ها به صورت اورجینال RGB است . برای تبدیل عکس های RGB به CMYK از فتوشاپ

اسفاده کنید سپس در صورت لزوم در نرم افزار برداری طرح خود را تکمیل کنید .

این تبدیل در فتوشاپ با خطای کمتری مواجه خواهد شد. به یاد داشته باشید اساسا سیستم

نمایش مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق مود CMYK را ندارد.

Over Print

در این تکنیک هنگامی که رنگی را Over Print انتخاب می کنید زیر ان با پس زمینه ای

که رنگ Over Print شده روی آن قرار دارد . پر می شود چنانچه این تکنیک اعمال نشود

با کوچکترین جابجایی رنگ نوشته یا رنگ پس زمینه هنگام دور نوشته شما سفیدی می زند .

توجه داشته باشید رنگ زیر نوشته Over Print شده روی آن تاثیر می گذارد اگر رنگ نوشته

مشکی را Over Print کردید رنگ زمینه روی مشکی تاثیری ندارد غیر از انکه رنگ مشکی شما

پر تر خواهد شد . (البته اگر رنگ مشکی به عنوان آخرین زنک چاپ شود) به یاد داشته باشید

انتخاب رنگ Over Print غیر میشکی خالی از اشکال نخواهد بود.

 

هر چند مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی چهار رنگ قابل قیاس

نیست اما خطلا در نوشته های چهار رنگاجتناب پذیر است.لازم به ذکر است که استفاده از

فونت های چهار رنگ در فرم های کتان و کلیه فرم هایی که روکش ندارند پشت زدگی خواهد بود .

در صورتی که فایل خود از نوشته های مشکی استفاده می کنید رنگ این نوشته ها باید

مشکی تک رنگ (K:100) باشد.

رنگ زمینه مشکی تک رنگ (Black:100) خاکستری خواهد شد ، در صورت امکان در

زمینه های تمپلات از این رنگ استفاده نکنید.

غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.

اگر میخواهید زمینه مشکی پر رنگ (اصطلاحا مشکی پر کلاغی ) داشته باشید از

مشکی چهار رنگ استفاده کنید.

رنگ سفید روی مشکی چهار رنگ اگر روی زمینه های مشکی چهار رنگ از نوشته یا

اشکال سفید استفاده می کنید بایستی از 0.5 point دور خط (در فوتوشاپ Stroke : 2 Px)

میکش تک رنگ (Black:100) استفاده کنید.

فراموش نکنید سفید رنگ چاپی نمی باشد و مکان هایی که در چاپ ، سفید دیده می شود

مکان هایی هستند که هیچ رنگی چاپ نشده است (البته این مسئله در چاپ افست یووی متفاوت است)

اگر رنگ زمینه خاکستری مورد انتخاب شماست به هیچ عنوان از رنگ خاکستری چهار

رنگ استفاده نکنید . این نوع رنگ با تونالیته فوق العاده ای مواجه خواهد شد که جزء گارانتی

چاپخانه نمی باشد.

 

اختلاف رنگ در چاپ: از آن جایی که سفارشات در فرم های عمومی از جهت رنگ قابل

تفکیک نیستند هر فرم عمومی دارای میانگین رنگی خاص می باشد که توسط

چاپچی تنظیم می شود . از این رو کار هایی که در این فرم چاپ می شود 15% با مانیتور

استاندارد اختلاف رنگ خواهند داشت.

توجه: به یاد داشته باشید در چاپ افست حتی فایل را در مد CMYK طراحی کرده باشید ،

باز هم رنگ چاپی کا ر شما با انچه در مانیتور می بینید متفاوت خواهد بود چون

اساسا سیستم نمایش مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد.

همینطور به علت تغییر مدام مواد اولیه (کاغذ،مرکب،روکش و …) و همچنین تفاوت

میانگین رنگی در هر فرم ، سفارشات شما در فرم های عمومی که حتی با اختلاف یک

فرم چاپ می شود ممکن است اتخلاف چاپ جدید شما از چاپ تا چاپ قبلی 30% اختلاف دارد.

اگر نمونه رنگی در دست دارید و بر اساس آن طراحی کردید صرفه نظر از خطای دید طراح و تبحر

در اجرا کردن رنگ ، خطای رنگ شما در فرم های عمومی 30% خواهد بود.

از فونت های کوچکتر از 7 pt استفاده نکنید.

برای انتخاب رنگ فونت از رنگ های کمتری استفاده کنید . مخصوصا فونت پایین تر از 9pt فقط

تک رنگ استفاده کنید خطای زینک در نوشته های ریز اجتناب پذیر است .

در نوشته های لاتین از فونت های کوچکتر از 7PT استفاده نکنید همچنین با در نظر گرفتن

زیبایی طرح خود در صورت امکان از فونت های Bold استفاده کنید به یاد داشته باشید

فونت لاتین تحریری در اثر جابجایی اجتناب پذیر زینک ها ناخوانا و تار دیده می شود

 



  نیاز به راهنمایی دارید؟

کارشناسان طراحی و چاپ آکسون آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند تا شما بتوانید بهترین محصول را طراحی و به چاپ رسانید .